
Fagdirektør digitalisering Kari Befring Bjørnstad i Direktoratet for Byggkvalitet Foto: Bjørn Pettersen/DiBK
Korona-midler setter fart i digitalisering på planområdet
Som ett av virkemidlene for å opprettholde aktivitet i samfunnet under koronakrisen har regjeringen tilført betydelige prosjektmidler til Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK) under Tiltakspakke 3. – Planområdet tar nå sjumilssteg på veien mot digitalisering, forteller fagdirektør digitalisering i DiBK, Kari Befring Bjørnstad.
Publisert 6. mai 2021 av Sindre Haarr | Oppdatert 5. februar 2025
De tre prosjektene som nå er godt i gang, vil bidra til å gjøre plan- og byggesaksprosessen enda enklere, sier Bjørnstad til Kommunalteknikk. – Vi har allerede i flere år hatt gode resultater i arbeidet for å digitalisere byggesøknadsprosessen, og disse løsningene er allerede mye brukt. Likevel ser vi at vanskelig tilgjengelige grunnlagsdata, og særlig godt tilrettelagte og lett tilgjengelige plandata, er en flaskehals i arbeidet for ytterligere automatisering, sier Bjørnstad.
Prosjekter på planområdet
Det er dette de to prosjektene på planområdet er rettet inn mot å gjøre noe med. Bedre datautveksling mellom systemene, lettere tilgjengelige plandata og ikke minst plandata av høyere kvalitet er avgjørende for å øke effektiviteten og forenkle prosessen, både for forslagsstiller, innbyggere og kommunene selv. Prosjektene bygger på pilotprosjekter og FoU-arbeid som er gjennomført i regi av GeoLett-samarbeidet med deltakelse fra DiBK, KMD/Plan Kartverket og KS.
– Prosjektene «Fellestjenester PLAN» og «Drømmeplan» har som mål å skape gode og tilgjengelige plandata, men på litt forskjellige måter, forteller Bjørnstad.
– Fellestjenester PLAN skal bidra til høyere kvalitet på reguleringsplaner ved automatisk validering, og på den måten bidra til at reguleringsplaner lages riktig fra starten av. Drømmeplan er basert på piloten fra Sandnes kommune, som har arbeidet med tilrettelegging av plandata på en måte som er enkelt for innbyggerne å forstå, sier hun.
Fellestjenester PLAN mot prøvedrift
Mange kjenner nok til Fellestjenester BYGG, som ble satt i drift høsten 2018. Den Altinn 3-baserte tjenesteplattformen tilbyr for eksempel automatisert validering av byggesøknader og utsendelse av digitale nabovarsler. Antallet nabovarsler sendt ut gjennom Fellestjenester BYGG rundet nylig en million, og flere tjenesteleverandører tilbyr nå tjenester som er bygget på plattformen.
– Fellestjenester PLAN bygger på erfaringene fra Fellestjenester BYGG, og er en tjeneste som skal gjennomføre automatisk kontroll av reguleringsplanforslag før de sendes til kommunene. På den måten vil reguleringsplanforslag sjekkes opp mot gjeldende krav, og kommunene vil motta forslag av høyere kvalitet, sier Bjørnstad.
– Prosjektet har rukket å implementere og teste 40 kontrollregler i Altinns testmiljø, og det er utarbeidet API-er for forlagsstillerverktøy og sak-/arkivsystemer. I tillegg er det utarbeidet veiledere for tjenesteleverandører på de samme to områdene, sier hun.
En viktig gevinst i det nye systemet, er at data fra reguleringsplanen (arealkart, planbestemmelser og planbeskrivelse) vil bli tilgjengelig i maskinlesbart format og tilrettelagt for digital bruk. Det er en forutsetning for automatisering. Samtidig har KMD igangsatt et arbeid med å utvikle veiledere for gode planbestemmelser, spisset inn mot digitale bestemmelser i henhold til den nye fagstandarden, PLAN 5.0. KMD arbeider også med å tilrettelegge en veiviser på planområdet, som vil gjøre det enklere for privatpersoner å forstå hva som kan gjøres av tiltak på egen eiendom.
– Vi regner med prøvedrift i løpet av våren 2021, parallelt med innføringen av PLAN 5.0, sier Bjørnstad. – Arbeidet er koordinert med KS’ reviderte produktspesifikasjon for ePlansak og eByggesak, og sammen med Fellestjenester PLAN og BYGG vil dette gi næringslivet et rammeverk det kan utvikles gode tjenester rundt. På sikt vil vi ha et planverk som er digitalt tilgjengelig for eiendommer over hele landet, sier Bjørnstad.
Drømmeplan
Mens Fellestjenester PLAN er rettet mot forslagsstillere og kommunenes saksbehandling, har Drømmeplan som mål å gjøre det enklere for innbyggere å finne ut om planlagte byggetiltak er mulig innenfor gjeldende reguleringsplan. Reguleringsplaner kan være vanskelig tilgjengelige, men ved å presentere plandata på lett forståelige måter, og ikke minst avgrense den informasjonen som presenteres til bestemmelser som gjelder søkers eiendom. Det har også vist seg at bruk av visuelle virkemidler og klarspråk har stor betydning for forståelsen. Digitaliserte plandata er en forutsetning.
– Erfaringen fra Sandnes, der det er gjennomført en tidlig pilot, er at det er mange av bestemmelsene som knytter seg til byggestart og etablering som ikke lenger er like relevante for den enkelte innbygger, som kanskje skal søke om å oppføre et tilbygg eller en garasje. Det å kunne tilpasse informasjonen og gjøre den relevant for den enkelte eiendomsbesitter er sentralt i prosjektet, sier hun.
I Fredrikstad, en av tre piloteringskommuner, synes saksbehandler på regulering Kristian Knudsen Borlaug at det er et spennende prosjekt. Kommunen har kommet langt med innføring av eByggesak, og bedret kommunikasjon til innbyggerne er hovedmotivasjonen. Han mener at det er mange reguleringsplanbestemmelser som ikke er så relevante for eiendomsbesittere, og mener at det å skjule unødig informasjon er en riktig vei å gå.
– Vi har begynt å diskutere hvilken plan som skal danne grunnlaget for piloten, og heller mot en nyere plan, som vi kan være sikre på at følger dagens lovverk. Det er jo viktig for oss at arbeidet skal være mulig å implementere videre i nye planer, sier han.
I tillegg til Fredrikstad er Ål, Hemsedal og Åfjord valgt til å være med som piloter. Også her er målet at piloter skal være klar til testing i løpet av våren 2021. Erfaringene fra pilotprosjektene skal så samles i veiledningsmateriell til bruk i kommuner som ønsker å tilrettelegge for drømmeplaner. Kontakt er allerede etablert med leverandørene for å stimulere til utarbeiding av digitale verktøy.
KS med idékonkurranse om samhandlingsrom for kommunal plansakprosess Planprosessen involverer en rekke interessenter, blant dem forslagstiller og naboer, politikere, innbyggerne, saksbehandlere og regionale myndigheter. Samhandling mellom aktørene er en viktig forutsetning for effektivisering. KS har nylig utlyst en idékonkurranse om beste konsept for samhandlingsrom der aktørene enkelt kan få innsyn i planforslaget og innspill fra andre, samtidig som de kan gi tilbakemeldinger og synspunkter før en plan vedtas.
– KS er opptatt av effektivisering av plansaksprosessen, og med denne idékonkurransen vil vi stimulere markedet til utvikling av nye digitale verktøy for samhandling, sier Heidi Liv Tomren, rådgiver Plan, bygg geodata i KS. – Vi har nettopp publisert nye produktspesifikasjoner for eByggeSak og ePlanSak, og idékonkurransen vil styrke arbeidet vårt med digitalisering av plansakarbeidet ytterligere, sier hun.
Skaper aktivitet og økt fremdrift
– Tiltakspakke 3-midlene har gjort at vi ser en hurtigere fremdrift i arbeidet frem mot et sammenhengende og helhetlig digitalt økosystem som vil danne grunnlaget for store innsparinger og betydelig effektivisering på byggesaks- og planområdet som vil komme hele landet til gode. Samtidig er prosjektene med på å stimulere til sysselsetting og aktivitet i byggebransjen, både på kort og lang sikt. Den største effekten vil vi se når pilotene settes i produksjon. Økt etterspørsel etter arkitekter, planleggere og rådgivende ingeniører vil være en kortsiktig konsekvens, i tillegg til at IKT-bransjen vil få økte markedsmuligheter og dermed bli stimulert til ansettelser, avslutter Bjørnstad.
Bli med på kurs for å lære mer
Trenger du hjelp med innen FDVU-systemer og IoT? Sjekk ut Leverandørguiden
Guard Automation AS

Malthe Winje Automasjon AS

Impreso Norge AS

Interfil
