Kuben Yrkesarena. Foto: Oslobygg.

Kuben Yrkesarena Foto: Oslobygg.

Forskningsprosjektet DIGG-MIN-SKOLE – digg mitt inneklima

Oslobygg KF og NILU – Norsk institutt for luftforskning har gått sammen med en rekke andre partnere i prosjektet DIGG-MIN-SKOLE. Der skal forskere og ingeniører jobbe sammen med elever, lærere, vaktmestere og andre skoleansatte for å få til et bedre inneklima, med utgangspunkt i de verktøyene som allerede finnes på skolen.

Publisert 23. mars 2022 av Sindre Haarr | Oppdatert 5. februar 2025

– Kort sagt skal vi samle inn data om hvordan ansatte og elever opplever inneklimaet på skolen sin. Disse dataene skal kombineres med luftkvalitetsdata fra sensorer i skolenes tekniske anlegg og andre inneklimasensorer. Ut fra dette skal vi utvikle en maskinlæringsmodell som kan hjelpe oss å identifisere hvilke tiltak som vil ha størst positiv effekt på inneklimaet, sier Tore Fredriksen fra Oslobygg KF.

Den planlagte maskinlæringsmodellen skal anslå sannsynligheten for at elever og ansatte opplever helseplager eller nedsatt trivsel. Så skal den beregne hvilke inneklimafaktorer som mest sannsynlig er årsaken til dette, for eksempel temperatur, støy eller CO. Deretter vil den identifisere hvilke tiltak som kan forbedre situasjonen på skole- eller klasseromsnivå. 

– Den teknologiske delen av prosjektet er omfattende, sier prosjektleder Alena Bartonova fra NILU, – men like viktig er opplysningene vi skal samle inn fra alle de som bruker skolen. Her er vaktmester og renholdspersonale like viktige som elever og lærere. Alle har kunnskap som er nyttig i arbeidet med å utvikle gode løsninger som er tilpasset nettopp deres skolehverdag.

Å engasjere elevene og de skoleansatte aktivt i prosjektet er også viktig for å sikre at sluttresultatet er tilpasset de reelle behovene ved den enkelte skole – og i hvert enkelt klasserom. Som del av prosjektet skal det utvikles og tas i bruk en webbasert løsning for tilbakemeldinger, tilpasset de ulike skolenes digitale flater. I tillegg blir de ansatte invitert til workshoper der de sammen med forskerne og ingeniørene skal definere problemer og finne løsninger. 

– Det langsiktige målet er et så godt inneklima som mulig, i så mange klasserom som mulig og da trenger vi systematiske tilbakemeldinger fra brukerne. I tillegg vil metodikken bidra til at flere involveres i inneklimaarbeidet på skolen, arbeidsflyten blir bedre og kunnskapen om HMS- og internkontrollarbeid øker, sier Tore Fredriksen fra Oslobygg KF.  

Prosjektpartnere i DIGG-MIN-SKOLE

  • Oslobygg KF er prosjekteier, og NILU – Norsk institutt for luftforskning er prosjektleder.
  • Brannfjell skole og Kuben videregående skole i Oslo er med i prosjektet, sammen med skoler i Volda kommune og Nordre Follo kommune.
  • I tillegg deltar NTNU, Norges Astma- og Allergiforbund, KLP, Airthings, Schneider Electric, GK Norge AS og Johnson Control.
  • DIGG-MIN-SKOLE har fått støtte fra Norges forskningsråd.

Bli med på kurs for å lære mer

11.6.2025 - 12.6.2025

Jobb smartere 2025: Mer for mindre

Kommuneøkonomien blir strammere, samtidig som vi skal investere i utvikling og bygningsmasse. Jobb smartere 2025 byr på temaer som samspill, tilstandskartlegging, gjenbruk og KI.

NKF bygg og eiendomNKF bygg og eiendom
Asker

Trenger du hjelp med innen FDVU-systemer og IoT og Bygg, infrastruktur og entreprenører? Sjekk ut Leverandørguiden

MGE-teknikk AS

MGE-teknikk AS

Malthe Winje Automasjon AS

Malthe Winje Automasjon AS

Impreso Norge AS

Impreso Norge AS