Få kontroll – og resten av 2025 helt gratis

Kjøp IK Bygg for 2026 i høst og få 2025 gratis. Få oversikt, sjekkpunkter og trygghet – utviklet av og for kommunene.

Ad icon
Overvann

NKF peker på flere praktiske utfordringer med forslaget. Illustrasjonsbilde: Dall-E

Forslag om overvannsgebyr: Bekymret for hvordan forslaget vil slå ut for kommunene i praksis

Miljødirektoratet sendte før sommeren på høring et forslag om å gi kommunene hjemmel til å innføre et eget overvannsgebyr for å finansiere tiltak mot overvann. 

Publisert 22. oktober 2025 av Sindre Haarr | Oppdatert 22. oktober 2025

Forslaget innebærer at alle eiendommer med avrenning til kommunalt overvannsanlegg skal kunne pålegges gebyr, inkludert kommunale bygg og veger. Kommunene må utarbeide en plan for overvannshåndtering for hvert tettsted før et gebyr kan innføres. Gebyret skal beregnes etter selvkostprinsippet, og kan brukes til kommunens egne, men også til private tiltak, som reduserer belastningen på det kommunale systemet.

Dette mener NKF

1. Økende klimarisiko krever handling: Ekstremværet Amy i oktober 2025 viste igjen hvor sårbare kommunene er for store nedbørsmengder. NKF peker på behovet for:

  • Økonomisk handlingsrom til investeringer i overvannstiltak
  • Naturbaserte løsninger som regnbed, åpne vannveier og grønne flater
  • Nasjonal koordinering og støtte for lokal oppfølging

2. Forebygging er samfunnsøkonomisk lønnsomt: NKF understreker at forebygging lønner seg – opp mot seks ganger mer enn å reparere skader. Økte statlige rammer til klimatilpasning og forebyggende tiltak er derfor nødvendig.

3. Behov for nasjonal styring og tydelig ansvar: Overvannsutfordringene krever et nasjonalt ansvar, på linje med flom og skred. NKF etterlyser en nasjonal plan for klimatilpasning med tydelige mål, ansvarsfordeling og oppfølging.

4. Uklarheter og risiko for økt byråkrati

NKF peker på flere praktiske utfordringer med forslaget:

  • Kommunene må bruke betydelige ressurser på planarbeid og gebyrsystemer før innføring av et gebyr.
  • Kommunale veger og bygg blir selv gebyrpliktige – noe som i praksis betyr at kommunen fakturerer seg selv.
  • Forslaget avklarer ikke ansvar og erstatningsplikt dersom kommunal veg brukes som flomveg.
  • Gebyret kan skape konflikter mellom kommune og private grunneiere der kommunal veg ligger på privat grunn.

5. Økonomisk press og manglende helhet: Kommunene står allerede i en krevende økonomisk situasjon med stort vedlikeholdsetterslep. NKF advarer mot at stadig nye statlige krav og gebyrordninger innføres uten samordning.

Det trengs en samlet vurdering av gebyrnivå og husholdningenes økonomi for å hindre at innbyggernes privatøkonomi svekkes.

Kan bli betydelig merarbeid

NKF støtter intensjonen om bedre finansiering av overvannstiltak, men mener at forslaget om et eget overvannsgebyr i sin nåværende form vil påføre kommunene betydelig merarbeid uten nødvendigvis å sikre bedre resultater.

Foreningen støtter forøvrig innspillene til de konkrete bestemmelsen som Norsk Vann og KS har levert til høringen.

– Kommunene trenger tydelige rammer og tilstrekkelige ressurser for å møte klimautfordringene, ikke flere uavklarte byrder, sier NKFs administrerende direktør Kirsti Kierulf i en kommentar.

Her kan du lese hele høringssvaret.

Bli med på kurs for å lære mer

20.11.2025・09:30-17:00

Stedsutviklingskonferansen – By og land

Hvordan utvikler vi steder som både bærer sin identitet med stolthet – og samtidig møter fremtiden? Bli med på årets viktigste møteplass for alle som jobber med stedsutvikling, eiendom og arkitektur!

NKF plan og byggesakNKF plan og byggesak
Oslo