Foto: Chat GPT

Foto: ChatGPT

Mer for mindre: Eiendom som strategisk ressurs i en ny offentlig økonomi

Ifølge RIF er vedlikeholdsetterslepet i norske kommunale bygg på over 160 milliarder kroner. Det tilsvarer mer enn to statsbudsjettposter for samferdsel. Tallene er alvorlige – men like viktig er det spørsmålet de reiser: Hvorfor har vi latt det gå så langt? Etterslepet sier noe om økonomi, ja – men også om prioriteringer, eierskap og ledelse. Når vedlikehold nedprioriteres år etter år, svekkes verdier, sikkerhet og tillit. Så hva gjør vi nå?

Publisert 27. mai 2025 av Julie Tollefsen | Oppdatert 27. mai 2025

Å kutte før du må – eller vente til du ikke har noe valg

📚 Kilde: Program for Jobb smartere 2025 / Asker kommune

Asker kommune velger å handle før regningen blir ubetalelig. På Jobb smartere 2025 får vi høre hvordan de planlegger de neste fire årene å redusere vedlikeholdskostnader med 56 millioner kroner, og kutte bygningsareal med 20 000 kvadratmeter. Ikke som kriseløsning, men som del av en bevisst strategi.

Dette handler ikke om å “kutte for å kutte”. Det handler om å ta kontroll – om å erkjenne at man må velge bort før realitetene velger for deg. Har du en plan for hva din kommune kan klare seg uten?

Eiendom som utviklingsverktøy – ikke vedlikeholdsbyrde

📚 Kilde: KS Eiendom 2021 – Eiendom som strategisk ressurs i kommunen

KS har lenge pekt på at eiendom er en av kommunens mest undervurderte strategiske ressurser. Byggene våre påvirker alt fra innemiljø og læring, til arealbruk, økonomi og klimaavtrykk. Likevel behandles de ofte som vedlikeholdsposter – ikke som virkemidler for utvikling.

På årets Jobb smartere konferanse deler Sandnes kommune hvordan de har løftet eiendomsfunksjonen inn i kommunens langsiktige samfunnsplanlegging. Det reiser spørsmålet: Ser du eiendomsporteføljen din som en kostnad – eller som kapital?

Prioritering er ikke kynisk – det er nødvendig

📚 Kilde: DFØ 2023 – Kommunal økonomirapport / Kristiansund kommune, Program for Jobb smartere 2025

DFØ advarer om at mange kommuner står i fare for å underfinansiere nødvendig vedlikehold og oppgradering – og at manglende oversikt forverrer situasjonen. Kristiansund kommune har valgt å møte dette med teknologi: mobil- og 3D-skanning gir dem detaljkunnskap om areal og tilstand.

Teknologien i seg selv er ikke løsningen. Det er hva den gir rom for: kunnskapsbaserte prioriteringer. Hvilke data bruker du når du vurderer hvilke bygg som skal bevares, utvikles eller avvikles?

Prosjekter som lykkes begynner ikke med tegninger – men med mennesker

📚 Kilde: NOU 2020:15, DFØs anbefalinger for samspill / Erfaringer fra NRK og Oslo legevakt

Staten og DFØ anbefaler i økende grad samspill og tidligfaseprosesser som metode i komplekse prosjekter. Det gir bedre eierskap, færre overraskelser og riktigere løsninger.

På konferansen får vi høre hvordan NRK og Oslo kommune har lyktes med dette i praksis. Tor Hoel deler erfaringer fra legevakten og Normannsløkka. Og Asker kommune gir innblikk i hvordan de har brukt samme metodikk i Kloppedalen-prosjektet.

Hvordan starter dine prosjekter? Med kontroll eller med samarbeid?

Anskaffelser er politikk med bindende virkning

📚 Kilde: Forskrift om offentlige anskaffelser §7-9 (klima og miljø) / DFØs veiledere

Siden januar 2024 er det ikke lenger valgfritt: Klima og miljø skal vektes i alle offentlige innkjøp. Det gjør hvert bygg til et verktøy for politiske mål – eller et brudd på dem.

DFØ kommer til Jobb smartere for å vise hvordan anskaffelser kan brukes som utviklingsverktøy. Men mange kommuner har ikke kapasitet eller kompetanse nok til å hente ut potensialet. Er innkjøpene i din kommune fortsatt tekniske prosedyrer – eller strategiske virkemidler?

Å lede i ubalanse – og likevel stå støtt

📚 Kilde: Trondheim kommune / Program for Jobb smartere 2025

Til syvende og sist handler dette om ledelse. Ikke om administrasjon, men om retning. Om å stå i spennet mellom politiske føringer, faglige ambisjoner og økonomiske realiteter – og likevel skape bevegelse.

På konferansen inviterer Trondheim Eiendom til refleksjon rundt hvilke funksjoner, strukturer og kompetanser som faktisk trengs for å lykkes. De spør: Hvilke oppgaver må vi utføre i morgen, som vi ikke har begynt å forberede oss på i dag?

Dette er spørsmål ledere må stille seg oftere. Ikke bare for å effektivisere – men for å bevare relevansen til det kommunale oppdraget.

Fra drift til strategi – et nødvendig skifte

“Mer for mindre” utfordrer alle nivåer i kommuneorganisasjonen – men særlig ledelsen. Ikke fordi det finnes én riktig løsning, men fordi det krever evne til å vurdere, velge og stå i vanskelige beslutninger.

Konferansen Jobb smartere 2025 viser at flere kommuner allerede er i gang med dette skiftet. De prioriterer, bygger kompetanse, og tenker nytt om eiendom – ikke som en teknisk utgift, men som en ressurs med strategisk verdi.

Det finnes ingen snarvei. Men veien fremover handler trolig om:

  • å løfte eiendom inn i den helhetlige styringsdialogen,
  • å ta mer aktive grep for å bruke data og innsikt i prioriteringene,
  • og å skape kultur for samarbeid på tvers av fag, nivåer og kommuner.

Det er ikke nødvendigvis enkelt – men det er mulig. Og kanskje er det nettopp nå, når økonomien strammer seg til, at potensialet for smart omstilling er størst.

Bli med på kurs for å lære mer

11.6.2025 - 12.6.2025

Jobb smartere 2025: Mer for mindre

Kommuneøkonomien blir strammere, samtidig som vi skal investere i utvikling og bygningsmasse. Jobb smartere 2025 byr på temaer som samspill, tilstandskartlegging, gjenbruk og KI.

NKF bygg og eiendomNKF bygg og eiendom
Asker

Trenger du hjelp med innen Bygg, infrastruktur og entreprenører, Overvåknings- og styringssystemer, Energi og reservekraft og FDVU-systemer og IoT? Sjekk ut Leverandørguiden

Mitsubishi Electric Europe B.V. (Scandinavia)

Mitsubishi Electric Europe B.V. (Scandinavia)

GK Norge AS

GK Norge AS

DHI AS

DHI AS

Pam Norge

Pam Norge