Sommerhilsen fra NKF. Illustrasjon: Opus, Claude.

Sommerhilsen fra NKF. Illustrasjon: Opus, Claude.

Nå lar vi snart humla suse - og lader opp

Her er årets sommerhilsen fra NKF til alle våre medlemmer. Takk for at du er med på laget - sammen bygger vi bedre kommuner for alle!

Publisert 23. juni 2026 av Kirsti Kierulf | Oppdatert 23. juni 2026

-Jeg håper du får satt ned farten i sommer og ladet opp. Gjort noe du gleder deg til og vært sammen med folk som du er glad i. Sommeren er viktig for oss i Norden. Jeg har akkurat kommet hjem fra to dager med våre internasjonale søsterorganisasjoner (NKF er medlem i International Federation of Municipal Engineers), som lar seg overraske over de lyse kveldene og nettene her, og nyter disse. Når de ivrig ønsker å følge opp mer samarbeid vi snakker om, så må jeg forklare dem at nå går farten ned. Nå samles vi og nyter solen og livet, og jobber så lite som vi må. Og gjør det med god samvittighet. Jeg vet fra andre jobber i internasjonale organisasjoner at vi i Norge ikke jobber noe mindre enn andre land, og vi er mer effektive. Vi er effektive fordi vi har tillit og tar beslutninger når vi trenger det. 

Dette gjelder for mye, som at NKF har satt på agendaen et behov for å gjøre noe med plan- og bygningsloven. Sist den ble vesentlig revidert var i 2008, og det var mye som var annerledes da enn nå. Vi har i møter med politikere og byråkrater denne våren testet responsen når vi sier det er et behov. Og noen har begynt å nikke, så dette blir noe vi vil prioritere fremover. Allerede 22. juni er vi i møte med statsråd Skjæran og presenterer dette, samt en idé om en pilot på en rehabiliterings-TEK for barnehager og skoler bygget før 2008. Dette for å kunne bygge om mange av disse til boliger. Vi tenker at her har vi et kinderegg: (1) Bedre for miljø og klima, (2) gjenbruk av arealer som i mange kommuner har for lite brukere eller står helt uten brukere og (3) boliger til grupper som trenger det. 

-NKF har nå en ny strategi hvor nettverkene våre er grunnmuren. Det er i nettverkene vi i administrasjonen møter deg og kan lytte og lære. Det er også her du kan fortelle oss hvilke utfordringer du har, slik at vi kan løfte det videre. Akkurat det gjorde vi fra Storby energi nettverket med manglende strømstøtte for kommunale boliger. Nå har vi fått gjennomslag (gehør) for dette og tar det for gitt at strømstøtten også her vil komme på plass i neste runde i statsbudsjettet. Dette er et resultat av pådriver arbeidet vi i NKF skal gjøre på vegne av dere. 

Det siste i den nye strategien er å bli en datahub. Nå er over 200 kommuner med i IK bygg, og deres data ser du i Politikerdashbordet. Nærmere 30 kommuner bruker nå den digitale Vegnormen og snart håper vi tålmodige brukere av Prosjekthjelper vil få et KI-modernisert verktøy til støtte i sine byggeprosjekter.

-Snart er høsten her igjen og da får vi alle nok å gjøre. Legg gjerne turen innom Arendalsuka, 10.-14.august. Her kick-starter vi inngangen til høsthalvåret. I mellomtiden, når du leser dette, skal jeg som du snart sette ned farten og nyte.

Jeg ønsker deg og dine, en riktig god sommer!

Med vennlig hilsen Kirsti Kierulf, på vegne av NKF

Du treffer oss på følgende arrangement under Arendalsuka:

For spørsmål kontakt oss på: kommunalteknikk@nkf.no