Få kontroll – og resten av 2025 helt gratis

Kjøp IK Bygg for 2026 i høst og få 2025 gratis. Få oversikt, sjekkpunkter og trygghet – utviklet av og for kommunene.

Ad icon
Veibilde Kongsvinger

– Kan også føre til dyrere prosjekter og mindre handlingsrom, særlig i trange by- og tettstedsområder. Bildet er tatt i Kongsvinger kommune. Illustrasjonsbilde: Shutterstock

NKF med tydelige innspill til nye vegnormaler: Viktig å sikre gjennomførbare krav for kommunene

Norsk Kommunalteknisk Forening har levert høringsinnspill til Statens vegvesen om de reviderte vegnormalene N100 Veg- og gateutforming og N303 Trafikksignalanlegg. Begge normalene får stor betydning for kommunene, som eier og drifter mesteparten av vegnettet i Norge.

Publisert 2. desember 2025 av Sindre Haarr | Oppdatert 2. desember 2025

NKF støtter intensjonen om tydeligere krav, men understreker at konsekvensene for kommunene må vurderes bedre. Mange av endringene vil kreve mer kompetanse, mer dokumentasjon og økt bruk av fraviksprosesser.

Iren M. Lundby, seniorrådgiver i NKF, peker på at kommunene må involveres tettere.

– Kommunene skal gjennomføre dette i praksis, og da er det avgjørende at kravene både er tydelige og mulige å følge. Vi trenger normaler som er faglig solide, men også tilpasset lokale forhold.

N100: Mer forutsigbart, men mindre fleksibelt

Forslaget til N100 gjør alle tidligere «kan-krav» om til «skal» eller «bør». Det gir ryddighet, men kan også føre til dyrere prosjekter og mindre handlingsrom, særlig i trange by- og tettstedsområder.

– Når flere løsninger blir standardkrav, kan det gå på bekostning av lokale tilpasninger. Resultatet kan bli mer arealbruk, flere fravik og økt administrativ belastning.

NKF etterlyser også klarere kobling mellom veglova og plan- og bygningsloven, samt bedre veiledning for hvordan kommunene skal håndtere utbedring av eksisterende veger.

N303: Krever økt kapasitet og tydelig veiledning

I den reviderte N303 blir kravene samlet i én normal og gjort mer presise. NKF støtter dette, men peker på at kravene i praksis kan bli krevende å oppfylle.

– Dette vil gi kommunene mer analysearbeid og større dokumentasjonskrav, sier Lundby: – Da må Statens vegvesen sørge for gode maler, veiledere og opplæring. Kommunene trenger støtte, ikke bare strengere krav.

NKF ber også om at nye typer signalinnretninger ved gangfelt, som blinkestolper og lysende skilt, blir regulert tydeligere. Mange kommuner opplever press for å ta i bruk slike løsninger, uten nasjonale føringer eller dokumentert effekt.

Felles behov for normalene: bedre verktøy og bedre medvirkning

På tvers av begge normalene peker NKF på tre hovedbehov:

  • tydelig veiledning som gjør kravene mulig å følge
  • mer fleksibilitet for kommunale forhold
  • tettere involvering av kommunene i revisjonsarbeidet

– Kommunene ønsker trygge, gode og effektive løsninger. For å få det til, må normalene være gjennomførbare. Det får vi best til når kommunene blir lyttet til i utviklingen av dem, oppsummerer Lundby.

Informasjonskapsler (cookies)
Våre nettsider benytter informasjonskapsler for en bedre brukeropplevelse, samt for analyseformål knyttet til sidetrafikk. Les mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler her.