
Illustrasjonbilde: Shutterstock
Norske gang- og sykkelbroer: En oversett fare i norsk infrastruktur
Hvor mange farlige broer finnes her til lands? Ingen vet nøyaktig. Sommeren 2023 fikk denne problemstillingen tragiske konsekvenser da en lastebilsjåfør omkom etter at en bro i Olsvik raste sammen da han kjørte inn i den.
Publisert 3. mai 2024 av Sindre Haarr | Oppdatert 5. februar 2025
Broen som kollapset, var en eldre gangbro.
Etter ulykken fant sted har Bergen kommune, med hjelp av Norconsult, kartlagt gang- og sykkelbroer som er sårbare i påkjørselssituasjoner. Av de 21 undersøkte broene, ble en tredjedel av disse vurdert som sårbare. Likevel er det ingen som har oversikt over hvor mange slike broer som faktisk finnes.
Ansvaret ligger delt mellom kommune, stat, og fylkeskommune
De eldre broene dekket kravene på tiden de ble bygget, men flere av disse er i dag sårbare. For eksempel var ikke påkjørsellast et av dimensjoneringskriteriene når broene ble bygget. Ved å få kartlagt disse broene, vil kommunen, stat og fylkeskommunen kunne sette inn nødvendige tiltak, for å forhindre at broene skal være en risiko.
Deler viktige erfaringer
Bymiljøetaten har gjennom sitt arbeid, og med rapporten fra Norconsult, gjort seg viktige erfaringer rundt ulykkeshåndtering, hvordan Bergen kommune tenker rundt eier- og ansvarsavklaringer, samt hvordan Bymiljøetaten har arbeidet videre med sårbare broer i etterkant av ulykken.
Bli med på kurs for å lære mer
Trenger du hjelp med innen Bygg, infrastruktur og entreprenører? Sjekk ut Leverandørguiden
Entreprenørservice AS

Norfo AS

Olimb anlegg

MGE-teknikk AS
