
NKF mener at forslaget vil gi betydelige praktiske og økonomiske konsekvenser for kommunene, og lite tid til omstilling Illustrasjonsbilde: Shutterstock
Nye sandfangkrav skaper usikkerhet: – Gode miljømål, men krevende for kommunene
Miljødirektoratet foreslår nye krav til drift og tømming av sandfang i tettsteder for å redusere utslipp av mikroplast, tungmetaller og miljøgifter. NKF støtter formålet, men påpeker i sitt høringsinnspill at forslaget vil gi betydelige praktiske og økonomiske konsekvenser for kommunene, og lite tid til omstilling
Publisert 17. november 2025 av Sindre Haarr | Oppdatert 17. november 2025
Forslaget innebærer blant annet at kommunene må ha oversikt over alle sandfang i sine tettsteder, overvåke fyllingsgrad og tømme når disse er rundt 50 prosent fulle. Dette skal være på plass allerede fra 1. januar 2026, altså midt i vinterdriftssesongen.
– Intensjonene er gode, men tidsrammen er svært krevende. Dette blir et omfattende og ufinansiert arbeid som kommer på et tidspunkt der mange kommuner allerede er presset på ressurser, sier seniorrådgiver i NKF, Iren M. Lundby. NKF stiller også spørsmål ved om det er riktig at kravet til tømming av sandfang skal være det samme i «by og land».
Forurenser betaler – men ikke her
En stor del av forurensningen sandfangene skal fange opp, stammer fra dekkslitasje og biltrafikk. Likevel må kostnadene bæres av kommunale vegbudsjetter.
– Det er et grunnleggende prinsipp i miljøregelverket at forurenser skal betale. I dette forslaget skjer det motsatte: Kommunene og innbyggerne må ta regningen for forurensning de nødvendigvis ikke selv står for, sier Lundby.
NKF etterlyser derfor en grundigere diskusjon om alternative finansieringsmodeller.
Krav uten teknologi
Funksjonsbasert tømming forutsetter at kommunene vet når hvert enkelt sandfang når 50 prosent fyllingsgrad. Under NKFs høringsmøte i oktober kom det frem at teknologien rett og slett ikke finnes.
– Forslaget forutsetter tekniske løsninger som ikke er tilgjengelige i markedet i dag. Det gjør kravene både unødvendig kostbare og lite realistiske på kort sikt, sier Lundby.
Det betyr at kommunene må starte med manuell kartlegging, utvikling av nye systemer og mer fragmentert tømme-logistikk, med økte kostnader og økt transportbehov.

Private veger: uklart ansvar
Forslaget omfatter også sandfang langs private landbruksveger og andre private veger med påslipp til kommunalt avløp. Mange kommuner mangler her oversikt.
– Her er det mange ukjente faktorer. Kommunene risikerer merarbeid uten at det er tydelig hvem som egentlig skal bære ansvar og kostnader, sier Lundby.
NKF mener det trengs tydelig veiledning og overgangsordninger dersom private veier skal omfattes.
Store kostnader, uten finansiering
Ifølge høringsforslaget vil det nye regelverket innebærer økte kostnader knyttet til kartlegging, drift, dokumentasjon, transport og deponi. Finansiering er imidlertid ikke omtalt i høringsnotatet.
– I en tid der mange kommuner allerede må kutte i ordinær drift, er det vanskelig å forstå at så store nye oppgaver kommer uten finansiering eller utredning av økonomiske konsekvenser, sier Lundby.
NKF støtter målet om å redusere forurensning, men anbefaler at kravene:
- innføres gradvis
- finansieres i tråd med forurenser-betaler-prinsippet
- tilpasses lokale forhold
- baseres på teknologi som faktisk finnes
- ledsages av tydelig ansvarsdeling og nasjonale veiledere
– Vi ønsker miljøforbedringer, men løsningen må være gjennomførbar. Med dagens forslag er gapet mellom mål og virkemidler for stort, avslutter Lundby.
Hos Miljødirektoratet finner du hele høringssvaret til NKF.
Trenger du hjelp med innen Avfall og miljøteknologi, Veg, park og idrett, Vann, avløp, miljø og renovasjon og Maskiner og utstyr? Sjekk ut Leverandørguiden
Hydro-Elektrik AS
Carbon Crusher Norge AS

Søve AS

Pam Norge
